#IGTT: Reissuvuosi 2016 + video

Vuoden ensimmäisessä Instagram Travel Thursdayssa on teemana katsaus reissuvuoteen 2016, joten täältä pesee. Tästä tulee ihan megapitkä ja mulla oli suuria vaikeuksia valikoida kuvia, joista moni varmasti täällä blogin puolellakin jo ollut, mutta ei anneta sen häiritä. Tässä siis tiivistettynä viime vuoden reissut, joita kertyi ihan kiitettävä määrä, kiitos Jamaikan vaihtokevään.

Aloitan katsauksen vuoden 2015 puolelta, sillä heitin rinkan selkään 31.12.2015 ja lensin Lontoon kautta New Yorkiin. Gatwickissa oli ikuisuuden pituinen vaihto, joka onneksi kului helposti loungessa viiniä siemaillen. Nyciin ehdin juuri ja juuri katsomaan ilotulituksia ja juhlimaan uutta vuotta kaverini Yokon luo, mutta heti seuraavana päivänä jatkoin jo matkaa Van Bureniin, Arkansasiin.

Arkansasissa vietin viikon mun host-äidin luona ja oli ihanaa nähdä pitkästä aikaa perhettä ja kavereita. Viikon reissun jälkeen palasin takasin New Yorkiin, jossa hengailin pari päivää ystäväni Mikaelan kanssa. Kuva on Butcher´s Daughter -kahvilasta, jossa kävin myös Venice Beachilla Los Angelesissa.

Nycistä mulla oli lento Jamaikalle, jossa sitten vietinkin seuraavat viisi kuukautta. Kuvassa on mun ensimmäinen insta-kuva Jamaikalta, näkymä asuntolahuoneen parvekkeelta. Helmikuussa Mikaela tuli vuorostaan vierailemaan Jamaikalla ja me vietettiin pitkä viikonloppu ihanassa Port Antoniossa muun muassa kuvan paratiisirannalla.

Seuraavan reissun tein vasta maaliskuussa, jolloin lähdin paikallisten kavereideni kauhuksi yksin Negriliin. Valitsin tähän tuon snorklauskuvan, sillä jouluna sain kuulla, että tuolla reissulla hostellissa tavanneet Fernanda ja Daniel (kuvassa reunoilla) menivät kihloihin! Huhtikuun loppupuolella mulla jo loppuikin kurssit ja lukukausi koulun ainoana vaihto-oppilaana tuli päätökseen.

Olin luullut koulun loppuvan paljon myöhemmin, mutta meidän mediatuotannon linjalla ei ollut tenttejä, ja mulle jäi kokonainen kuukausi aikaa reissata ennen paluulentoa. Ensimmäiselle reissulle lähdin yksin ja kiersin etelärannikon kyliä. Kävin muun muassa pienellä vaelluksella Great Pedro Bluffilla ja syömässä taivaallista kalaa Little Ochiessa. Viikon päätti ensimmäinen visiitti Kingstoniin, ennen kuin palasin muutamaksi päiväksi kotiin Mobayhin.

Toukokuun alussa Magda tuli Jamaikalle ja me lähdettiin heti Kingstoniin. Kavuttiin ylös Blue Mountain -vuorelle ja vierailtiin kahvitilalla. Pari koulukaveria liittyi meidän seuraan Black Riverilla ja yhdessä me käytiin YS Falls -putouksilla, Pelican-baarissa keskellä merta ja tutustumassa rommin valmistukseen Appleton Estatella.

Magdan lähtiessä kotiin Röllö saapui vuorostaan saarelle ja eikun taas bussilla Kingstoniin. Sieltä me lähdettiin tutkimaan itärannikkoa ja käytiin katsastamassa muun muassa Reggae Falls – ja Reach Falls -putoukset, ja hengattiin vielä pari päivää mun lempparikaupungissa Port Antoniossa. Röllön lähtiessä takaisin Mobayn lentokentälle, mä jäin puolessa välissä matkaa pois treffatakseni Adalian Dunns River Falls -putouksilla.

Toukokuun 25. päivä mä jätin haikeissa fiiliksissä Jamaikan taakseni ja lensin Miamiin, Floridaan. Siellä tuli muun muassa pyöräiltyä ympäri Miami Beachia ja tehtyä reissu Key Westiin. Kesäkuun alussa vaihdoin rannikkoa ja kyläilin mun Kaliforniassa vaihdossa olleen serkun host-perheessä. Perheen kanssa me tehtiin myös retki Joshua Tree -kansallispuistoon ja päätin, että haluan alkaa kiertää Jenkkien eri kansallispuistoja.

Koska Suomeen lentäminen oli huomattavasti halvempaa Los Angelesista, kuin Arkansasin Fort Smithistä, niin tein välissä taas reilu viikon reissun host-perheen luo ja palasin vielä myöhemmin takaisin Losiin. Viimeisen viikon reissussa asuin mun host-veljen perheen luona Long Beachilla ja pääsin näkemään lukuisia rantoja, Hollywoodin meininkiä ja sekä Univerals Studiot että iiihanan Disneylandin.

Suomeen palasin juuri ennen juhannusta ja loppuvuosi olikin sitten pelkkää arkea töiden ja gradun parissa. Matkakuumetta onneksi helpotti viisumi ja menolippu Ausseihin ja tein mä sentään lokakuun alussa pienen reissun Tukholmaan Magdan luo. Siellä pääsin asumaan paikalliseen opiskelijasoluun ja ihastuin kasvitieteelliseen puutarhaan, jossa jättikurpitsojakin parempaa oli ihana kahvila kasvihuoneessa.

Oliko tässä teille tuttuja kohteita? Entä pääseekö mikään paikka bucket-listalle?

Tähän loppuun lisäsin vielä aiheeseen liittyvän videon mun tuliterältä Youtube-kanavalta. Tällä kanavan toisella videolla kerron enemmän vuoden ensimmäisestä puoliskosta Jamaikalla. Tulevalta Aussi-vuodelta haluan kerätä enemmän video-materiaalia, joten tilatkaa ihmeessä mun kanava, jos Working Holiday Ausseissa kiinnostaa!

EDIT: Tässä vielä toinen osa vuosikatsaukseen.

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat Travellover ja Muru Mou.

READ ALSO

12 Comments

1. Onpas ollut mahtava vuosi ja huikeita paikkoja! Ei ole kovinkaan montaa minulle tuttua paikkaa, mutta Jamaican voisin laittaa bucket-listalleni :)

January 6, 2017 at 11:40 AM

Kiitos, hyvä reissuvuosihan toi kaiken kaikkiaan oli, vaikka reissaus painottukin tohon kevääseen ja syksyllä arki meinas tulla jo korvista ulos :)

2. Ihanan iloisia reissukuvia! Jamaikalla en ole vielä päässyt käymään, mutta toivottavasti vielä joskus. Joshua Treen kansallispuisto on niin ihana! Ja samoin Key West, jonne päästään uudemman kerran käymään maaliskuussa :)

January 8, 2017 at 12:27 PM

Kiitos Heidi! Jamaika tuntuu olevan monelle vielä tuntematon, mut ehdottomasti kannattaa siellä joskus käydä. Oi tuleva Key West -reissu kuulostaa niin hyvältä!

3. Ihania kuvia, erityisesti nuo Jamaika-kuvat. Niitä on kiva katsella kun täällä on ulkona niin valkoista. Jamaikalla oon käynyt kerran, päiväseltään Karibian-risteilyllä. Poikettiin muistaakseni Ocho Riosissa, mutta voisin mielelläni palata tutustumaan saareen enemmänkin :)

January 8, 2017 at 2:20 PM

Kiitos Noora! Joo, ehdottomasti suosittelen tutustumaan Jamaikaan Ochia laajemmin, se on mun mielestä ehkä pahin turistikylä koko saarella, vaikka onhan siellä just noi Dunns River Falls ja muutamia muita luontojuttuja sentäs lähistöllä :)

4. Ei vitsi miten magee vuosi sulla on ollut!
    Olitko Jenkeissä lukiovaihdossa siis? Mä olin ite Ranskassa ja pidetty tiivisti isäntäperheen kans yhteyttä. Vaihto Jamaikalla kuulostaa aika upeelta :D Mageissa paikoissa oot päässy käymään!

March 23, 2017 at 10:09 AM

Siis apua, oikeat kommentit olivat vahingossa kadonneet spämmin mukana, ja vasta nyt löysin nämä :S Mut joo, olin tosiaan lukiossa Jenkeissä! Ihanaa, että säkin oot pitänyt yhteyttä hostperheen kanssa. Se on jotenkin niin hienoo, kun on toinen perhe jossain kaukomailla <3 Ja kiitos, oli kyllä mahtava toi Jamaikan vaihto :)

5. Aika erilainen vaihtokohde, mutta epäilemättä aivan ihana! Mun tekisi mieli Jamaikalle. Olen ollut vain yhden päivän osana risteilyä. Haaveilin niin letkeästä reggaemeiningistä, mutta koko päivän satoi. Aivan koko päivän. Mutta juu, palata tahtoisin. Vaikka heti,

March 23, 2017 at 10:10 AM

Voi eii, miten huono tuuri Jamaikan suhteen! Ja ehdottomasti suosittelen kyllä pidempääkin visiittiä saarelle :) (Hups, kiva tää kommentointi tälleen 2kk jälkeen, olivat kommentit tehneet kivan katoamistempun spämmin mukana :S )

6. Voi että miten upea seikkailuvuosi sinulla oli viime vuonna! Upeita kuvia!